Bästa fiskekamrater och besökare i Björka-Åsumsåns FVO,
Fiskesäsongen är i full gång och det är fantastiskt att se så många av längs vattnet i vårt vackra fiskevårdsområde. För att ån ska förbli det paradis den är – både för oss sportfiskare och för de som bor här permanent – vill vi skicka med en viktig påminnelse om att visa extra stor hänsyn till våra markägare och grannar.
Vårt fiskevårdsområde bygger på ett fint samarbete och ett stort förtroende från de markägare som upplåter marken kring ån. Utan deras generositet skulle vi inte ha tillgång till de fantastiska fiskeplatser vi har idag.
Hur vi tillsammans skapar en positiv upplevelse:
- Lätta på gasen: Kör lugnt och försiktigt på vägarna i området. Många av småvägarna är smala, och här rör sig både boende, barn, husdjur och ryttare. Genom att hålla låg hastighet minskar vi både olycksrisker och störande damm eller stänk.
- Parkera smart och lagligt: Ställ alltid bilen på anvisade platser. Blockera aldrig skogsvägar, åkerinfarter eller privata uppfarter – utryckningsfordon och lantbruksmaskiner måste alltid kunna komma fram.
- Respektera hemfridszonen: Tänk på att inte fiska, gå eller uppehålla dig för nära privata tomter och bostadshus.
- Stäng grindar och respektera djuren: Går du genom hagar med betesdjur? Dubbelkolla alltid att grindar stängs ordentligt efter dig.
- Ta med skräpet hem: Det borde vara en självklarhet. Snackspåsar, linrester och tomburkar hör inte hemma i naturen. Lämna platsen i det skick du själv vill finna den.
Kom ihåg: Ett leende och ett vänligt ”hej” kostar ingenting. Genom att agera tillmötesgående och respektfullt blir vi alla goda ambassadörer för sportfisket.
Vi vill att alla – sportfiskare, markägare och boende i närområdet – ska ha en positiv upplevelse av livet kring Björka-Åsumsån. Tack för att du hjälper till, kör försiktigt och visar hänsyn på din nästa fisketur!
Skitfiske på er, Styrelsen för Björka-Åsumsåns FVO